Wat gebeurt er met onze bedrijfsnamen?

telstSteeds vaker hoor je in reclames op radio en TV bedrijfsnamen die worden gespeld. Waarom?
Voys met ys, Payt met yt en Ciep is iep met een C ervoor. Oorzaak is vaak dat eenvoudige en meer voor de hand liggende bedrijfsnamen eenvoudigweg als domeinnamen niet meer beschikbaar zijn. Anno nu zijn er 5,5 miljoen geregistreerde domeinnamen. Woordspelingen, fantasienamen (zoals Ziggo), fonetische schrijfwijzes en een afwijkende spelling liggen dan voor de hand. En allemaal willen we een soort van merkbeleving oproepen wat zich in ons geheugen nestelt. Het merk Apple toont aan dat je mensen alles kunt leren.

CommU2 heb ik 10 jaar geleden bedacht en ook al sta ik er nog steeds volledig achter, de volgende keer zou ik misschien toch iets anders bedenken. Veel mensen veranderen het namelijk in Come to you in plaats van CommU2. Grappig wel maar steeds opnieuw moet ik de naam spellen en uitleggen wat het precies inhoudt. De eerlijkheid gebiedt te erkennen dat ik gewoon harder moet werken aan mijn eigen merkbeleving.