Wat echt niet meer kan is U met een hoofdletter.

Wat gebruiken wij in webteksten in Nederland? U of je? In het Engels is het makkelijk, iedereen wordt met YOU aangesproken. Maar die luxe hebben wij niet, wij zullen een keuze moeten maken in onze commerciële uitingen.

Voor webteksten maak ik samen met een opdrachtgever vooraf de afweging of we voor de formele (u) uitvoering kiezen of de informele (je). Veel klanten zien U vaak als een respectvolle bejegening terwijl het JE iets moderner en informeler overkomt. Misschien te informeel? Voor allebei valt wat te zeggen.

Een belangrijke afweging is hoe het personeel de klanten benadert die het bedrijf binnenlopen ? Hoe spreken ze (nieuwe) klanten aan de telefoon aan? Het is natuurlijk vreemd om u te gebruiken op de website terwijl klanten aan de telefoon je en doei te horen krijgen.

Welke woordkeuze maak jij? U of je? 

De woorden die wij gebruiken zijn onderdeel van onze identiteit. Ik wil dit kort toelichten: Wij aanvaarden dat notarissen, verzekeraars, juristen, doktoren en ministers moeilijke onbegrijpelijke woorden gebruiken. Of dat ambtenaren zich wollig en langdradig uiten.

Maar onbegrijpelijk woordgebruik is niet normaal. Het is vervelend, het leidt tot ergernissen, misverstanden en conflicten maar erger nog tot hoge kosten en soms tot ernstige ongelukken. Bedenk dat moeilijke taal is aangeleerd, het het geeft status (moeilijke woorden laten zien dat ik belangrijk ben), het leidt tot een onzekerheidsreductie (om zelf even een moeilijk woord erin te gooien om aan te tonen dat onzekere mensen met moeilijke taal hun onzekerheid maskeren) en ze pochen ermee (dat ze een
academische graad bezitten).

Notarissen gebruiken dezelfde woorden als die in de wet staan omdat iets eenvoudig beschrijven meer werk is. Vaktaal is misschien makkelijker maar het houdt ook klanten op afstand terwijl gewone taal juist vertrouwen creëert.

Opgeklopte taal maakt boodschap moeilijk

Door eigenbelang (ego), door het nodeloos moeilijk te maken (politici), door abstracte woorden te gebruiken (juristen), door het pimpen van ons woordgebruik (managers) en door het oppoetsen van onze belangrijkheid (doen we allemaal wel eens) ontstaat er geen verbinding maar verwijdering.
Ook in u en je zit een identiteit en het is dus belangrijk om de passende identiteit aan te geven. zit je ergens in het midden dan is het weglaten van u of je wellicht een (tijdelijke) oplossing.

Wat doen grote bedrijven met u of je?

Ik besloot deze vakantieperiode eens te gebruiken om een middag en een avond te gaan turven waar de grote bedrijven in TV-commercials voor kiezen. U of je? Van de 118 commercials die ik voorbij zag komen zijn dit de resultaten:
69 bedrijven gebruiken JE
9 bedrijven richten zich op U
40 bedrijven vermijden zowel het u als het je

Persoonlijke keuze

Helaas viel er geen duidelijke lijn in op te maken maar er zijn toch ook een paar opvallende uitkomsten.
Defensie en CZ zorg gebruiken je – ik had ze ingeschat op u
Opel, Peugeot en Citroën zeggen u – VW en Mazda noch u noch je
Bavaria en Heineken vermijden u en je

Deze willekeur brengt geen duidelijkheid, laat staan dat ze een richtingaanwijzer zijn hoe jij het op jouw website kunt doen. Er is geen duidelijke lijn zichtbaar in het u of je gebruik bij overheidsinstellingen, grote en kleine commerciële bedrijven of concurrerende merken.

Bedrijven die U gebruiken:
Specsavers, Opel, Cilit Bang, Carré, Peugeot, Citroën en Staatsloterij.
Bedrijven die JE  gebruiken:
Kruidvat, Corendon, Praxis, Colgate, Wehkamp, LOréal, Gillette, Spa, Ziggo, Vodafone, AH, Trivago, Maggi, Campina, Pampers, ANWB, PostNl, Coca Cola, Glorix en Marktplaats.
Bedrijven die U en JE vermijden:
Heineken, Plus, Chaudfontaine, Oral B, Jumbo, Etos, Knorr, Bavaria, Travelbags, Sourcy, KPN, Sportlife, Seat, Volkswagen, Huawei en Lipton.

Advies:

1.Maak een keuze
2.Luister naar hoe jij en je personeel de klanten aanspreken
3. Kies wat bij je past
4. Wees consistent

Twijfels over u of je? Bel CommU2 ,
06-13836674